V Česku je dnes na návštěvě Recep Tayyip Erdogan, premiér Turecka, země, která je na vzestupu. Ve srovnání s většinou Evropy dokonce na prudkém vzestupu. Průměrný roční růst HDP za posledních 10 let (včetně krizového roku 2009, kdy HDP pokleslo o 4,8 %) je 5,25 %. Přitom HDP na hlavu je v Turecku stále pouze na 50 % HDP průměru celé Evropské unie. V nejbližších letech je možno očekávat roční růst tureckého HDP kolem 4 %.

V roce 2012 byl největším tahounem růstu export, ale vzhledem k tomu, že Turecko je čistý importér energií, bude tato složka vždy poměrně volatilní. Důležité je, že mj. kvůli historicky nízkým úrokovým sazbám a příznivé demografické situaci bude ještě dále podpořena osobní spotřeba a soukromé investice. Na druhou stranu, Turecko stále bojuje s vysokou nezaměstnaností (cca 9 %) a inflací (cca 7 %).

V loňském roce bylo Turecko povýšeno první z významných agentur Fitch na investiční stupeň. Pokud by tak učinila ještě alespoň jedna z dvojice Moody’s a S&P, znamenalo by to příliv dalších investic do Turecka, který se projeví i na kapitálovém trhu. Není vyloučeno, že Moody’s k tomuto kroku přistoupí už v letošním roce.

Akciový trh v Istanbulu loni vzrostl o 53 % v lokální měně (v přepočtu do EUR dokonce 58 %), v našem regionu mimořádný výsledek. To je ale i důvod, proč stále více investorů pochybuje, že vývoj bude nadále stejně pozitivní. Růst byl skutečně výjimečný i na počátku tohoto roku a zasloužil si korekci. Ta přišla v posledních několika dnech, kdy index turecké burzy poklesl o 10 %. Technicky se trh nyní dostává na stabilnější úrovně a podle mého názoru bude po fázi nutné stabilizace pokračovat dalším růstem.

Pokud jde o konkrétní tituly, musím začít společností Turkish Airlines. Zmiňoval jsem ji na tomto blogu přibližně před rokem, kdy akcie stála 2,8 TRY. Dnes stojí 6,5 TRY (+130 % v lokální měně), a to mezitím stála i 7,6 TRY (+170 %). V tomto případě je potenciál rychlého růstu z většiny vyčerpán, ale dlouhodobě pozitivní výhled stále platí. Je to fenomenální společnost, o které ještě hodně uslyšíme.

Dle mého názoru pro investory aktuálně zajímavější investice do letectví v Turecku je společnost TAV, operátor letišť. Klíčovým aktivem společnosti je istanbulské letiště Atatürk Airport, kde má TAV smlouvu na provozování ještě na dalších 10 let. Největší investice má TAV v tomto případě za sebou a profituje také z expanze Tureckých aerolinií. Vzhledem k nejistotě ohledně projektu třetího letiště v Istanbulu však akcie TAV dlouho zaostávala. Teprve nyní začíná dohánět, co zanedbala. Další zkouška ji čeká v dubnu, kdy bude vyhlášen vítěz tendru na provozování zmíněného 3. letiště v Istanbulu.

Zajímavý je také Turk Telekom. Investory v minulém roce velmi zklamaly středoevropské tituly jako polský operátor TPSA nebo rakouský Telekom Austria (radikálně snížily dividendu) a také česká Telefónica O2 (byť zatím nepotvrzeno, snížení dividendy je téměř jisté). Toho se v případě Turk Telekomu obávat nemusíme (aktuální dividendový výnos je 7,3 %, v roce 2013 pravděpodobně dosáhne na 9 %).

Z dalších zajímavých jmen už jen zmíním Migros (řetězec supermarketů), Bizim (velkoobchod podobný konceptu Makro), Tofas (výrobce osobních a lehkých užitkových aut), Dogus (dovozce zahraničních aut do Turecka, např. i všech značek koncernu VW).

I v Turecku je třeba k investicím přistupovat selektivně, ale vybírat je tu opravdu z čeho.